Uppstyckad...

Då: Där sprang den på tomten, pickade av det gröna gräset, då och då passade den nog på att sola lite..

Nu: Uppstyckad och tillagad, förpassad i en plastlåda, i kylen.

Fick en kyckling av Toto idag. Fick frågan om jag tyckte om kyckling, o ja det gör jag. Det ska jag absolut inte sticka under stolen med. Min mot fråga i detta läge var: Är den tillräckligt död?..

Jo det var den. ”I detta läge är tillräckligt död, inget huvud och inga ben och absolut inget innehåll eller päls/fjädrar.. där försvann just djurdelen av individen.

Väl hemma började tillagningen, efter att Anni fått inspektera att faktiskt huvudet var avlägset så var det bara att förpassa den ner på den ugnsfasta formen. På med rosmarin, salt, citron, soja, örtkryddor samt lite kött och grillkrydda samt smör... Ja jag vet där förstörde jag säkert fågeln, men kött ska inte smaka just kött utan gärna kryddor. Det räcker gott o väl att jag vet vilket djur det är. Utan att känna smaken av det. In i ugnen.

Efter sisodär lite för lång tid i ugnen, så var det dags att förpassa den nu genomstekta fågeln i kylen. Eftersom kylen här är relativt liten, och plastförpackningarna i passande sajs, så var det nu bara att börja stycka den för att få den att rymma i förpackningarna. Eftersom fågeln fått känna av den härliga värmen lite för länge och att det nu även fanns lite plats över hällde jag även över spadet som blivit..

Blev riktigt gott… om jag får säga det själv.

Men just nu, när den tillagades samt när den sedan skall ätas. Tänker jag intala mig själv att den faktiskt haft ett riktigt bra liv innan denna utgångspunkt i livet. Om man skall se på musklerna den hade/haft så har inte jag dåligt samvete. Trots att jag är djurvän… Men inte vegetarian...

 

denna kyckling har inget med inlägget att göra...